10.11.2015

Oszustwo mailowe "na przesyłkę"

Pisałam już o tym, czym jest phishing oraz o tym, jak rozpoznać phishing. Wspominałam także o odmianie phishingu zwanej job scam, która związana jest bezpośrednio z poszukiwaniem pracy. Jednak phishing nie ogranicza się jedynie do ofert pracy - istnieją również inne płaszczyzny wyłudzania danych lub pieniędzy.

Oprócz przedstawiania fałszywych propozycji pracy oszuści potrafią także podawać się za firmę kurierską i zapewniać, że czeka na nas jakaś przesyłka. Oczywiście przesyłka stanie się dostępna, jak tylko wyślemy sms-em kod aktywujący bądź też wpłacimy parę groszy tu i tu, ewentualnie jedynie odwiedzimy ich witrynę. Niekiedy takie "firmy" grożą również sankcjami w przypadku owej przesyłki nieodebrania.

Phishing "na przesyłkę"
Oszustwo "na przesyłkę" nr 1

Phishing "na przesyłkę"
Oszustwo "na przesyłkę" nr 2

Podpisują się np. jako "Poczta Polska", co zapewne ma uwiarygodnić ich zwodniczą wiadomość. Prawdziwa poczta polska nosi nazwę Poczta Polska Spółka Akcyjna, w skrócie Poczta Polska S.A. i z pewnością nie wysyła tego typu e-maili. Nawet na swojej stronie internetowej prawdziwa poczta polska ostrzega przed oszustami: Uwaga na fałszywe e-maile, w których hakerzy podszywają się pod Pocztę Polską. Prosimy ignorować pliki ZIP dołączane do wiadomości. Oznacza to, że problem faktycznie istnieje i że jest widoczny. No i że wciąż znajdują się niczego nieświadomi ludzie, którzy te pliki ZIP mimo wszystko otwierają. Nazwa "Poczta Polska" jednak wzbudza respekt.

Niby można się z takiego mailingu wypisać, jednak w praktyce po naciśnięciu przycisku "unsubscribe" nie dzieje się nic albo przekierowuje nas na... reddit. Co zatem pozostaje? Nie dawać się nabrać.

Dodanie nadawcy na czarną listę niewiele zmieni, gdyż maile wysyłane są ciągle z nowych adresów i sprytnie omijają antyspam.

Phishing "na przesyłkę"
Oszustwo "na przesyłkę" nr 3

Phishing "na przesyłkę"
Oszustwo "na przesyłkę" nr 4

Na pierwszym screenie możemy podziwiać link podstępnie przekierowujący na stronę konkursu smsowego. Należy kliknąć na link, a następnie podać nr telefonu i wysłać podany kod na taki i taki numer. Wtedy niby dostaniemy przesyłkę. Skąd mieli mój adres mailowy? Ponieważ wcześniej podawali się za agencję pośrednictwa pracy, więc wysłałam im swoje CV - i w ten oto sposób dałam się nabrać na fałszywą ofertę pracy, a nawet i zatrudnienia. Później dla urozmaicenia, coby nudno nie było, poszli w stronę przesyłek. Oferty pracy spowszedniały, więc trzeba było dodać jakieś nowe atrakcje. Padło na przesyłki kurierskie.

Pozostałe trzy screeny pochodzą z poczty na wp, ale akurat tam możliwe jest wszystko. Nawet i to, że pisze do mnie Poczta Polska, mimo iż nie podawałam na poczcie żadnego adresu e-mail i nie zgłaszałam, że chcę dostawać od nich powiadomienia drogą elektroniczną.

No i te groźby, że jak nie zapłacę, to będzie kara. Od kiedy to odbiorca przesyłki ponosi odpowiedzialność finansową tylko za to, że nie ma ochoty jej odebrać? Uśmiać się można. To tak, jakby mnie ktoś na siłę przysłał coś, czego nie zamawiałam, a ja mam jeszcze dopłacać za to, że nie chciałam tego odebrać. No już chyba takich absurdów w prawie to nie ma, chociaż z drugiej strony może gdzieś i są - to w końcu Polska.

Wszystkie te maile łączy jedna istotna rzecz, która mocno rzuca się w oczy: prosty, wręcz bardzo prymitywny język. Potoczne zwroty jak w liście do kolegi, a nie w oficjalnym piśmie urzędowym.

No i jeszcze żadnych konkretów - same ogólniki. Nie wiadomo właściwie, do kogo jest to pismo i od kogo jest to pismo. Absolutnie żadnych nazwisk, NIP-u firmy, REGON-u, nic. No i nawet nazwy oficjalnej w podpisie nie ma. Albo w ogóle żadnej.
Share:
Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Weebly Introwertyczka na Facebooku Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblerze Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Introwertyczka na We♥it Introwertyczka na Pinka Introwertyczka na Bloglovin Introwertyczka na Zblogowanych Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Pingerze Introwertyczka na Filmwebie Forum dla Ciebie Introwertyczka na Disqusie Napisz do mnie Subskrybuj blog
Kopiowanie treści jest zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.