Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Faceboku Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblr Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Kanał RSS bloga Introwertyczka na Bloglovin Mail Introwertyczka na Disqus Introwertyczka na We heart it

Jak być dobrym blogerem? 6 prostych sposobów

Dla nikogo chyba nie jest tajemnicą, iż przez ostatnie lata w blogosferze przewijają się tłumy blogów i blogerów. Są blogi takie, siakie i owakie - tematyczne i wielotematyczne, lifestylowe i niszowe. Do wyboru, do koloru, każdy znajdzie coś dla siebie.

Większość blogów pojawia się i znika, i znika i znika, lecz nikt nie ma na ich punkcie bzika i nie chce się nimi nacieszyć. Spora część ludzi rezygnuje z blogowania nawet już po kilku wrzuconych postach. Jak uniknąć tego losu? Jak stać się dobrym blogerem?

Istnieje kilka prostych zasad, których przestrzeganie gwarantuje, że nasz blog będzie wartościowy i niepowtarzalny:
  1. Nie oczekuj cudów - uważasz, że na blogu obligatoryjnie pojawią się czytelnicy z samego tylko faktu jego istnienia? Zapomnij, nic bardziej mylnego. To, że prowadzisz blog ileś tam czasu, nie jest równoznaczne z automatycznym pojawieniem się czytelników. Możesz prowadzić blog bardzo bardzo długo i nie mieć prawie żadnych odwiedzin. Najważniejsze to nie traktować tego w kategoriach porażki czy blogowej klęski nieurodzaju. Po prostu tak się zdarza i tyle. Nie oczekuj poklasku, tysięcy lajków i setek komentarzy, i nie uważaj, że liczby w statystykach ci się należą. Jeżeli liczysz tylko na statystyki pękające w szwach i popularność, możesz się srodze rozczarować. Wierni czytelnicy najczęściej pojawiają się przypadkowo, a ich brak również nie świadczy o braku wartości bloga. Wyluzuj ze sprawdzaniem statystyk.
  2. Nie doszukuj się złotówek w gównie - czasami mówi się o pazernych ludziach, że nawet spod siebie złotówkę by wydłubali bądź też spod siebie gówno by zjedli za tę złotówkę; nie jest to zbyt dobra cecha u blogera. Załamują mnie tacy ludzie, którzy zakładają blog z czystym wyrachowaniem, tylko i wyłącznie po to, żeby na nim zarabiać, i po nic więcej. Ledwo parę dni temu założył blog, opublikował 1-2 posty na krzyż, a już kombinuje, gdzie by tu reklamy umieścić, jaki by tu program do reklam wybrać, ile by to można kasy z tego bloga wyciągnąć. O, tu na pasku bocznym umieści reklamę z tego i tego programu, a tutaj może umieści z innego. Z tym nawiąże współpracę i z tamtym, żeby kasę trzepać. Tak, jakby kasa w blogowaniu była najważniejsza. Hola, hola, spokojnie, na razie twój blog jest zwykłym gównem! Nic na nim nie ma, i nawet google jeszcze go nie uwzględnia, bo przecież dopiero co powstał. Jako że blogowanie jest moją wielką pasją, to nie rozumiem, jak można z takim wyrachowaniem traktować swój własny blog i od samego początku do końca tworzyć go wyłącznie dla reklamodawców - pod kątem tego, ile kasy można z niego wycisnąć. Tak, jakby wszystko trzeba było robić tylko dla zysku, nawet i blogować. Pamiętaj, że chytry dwa razy traci.
  3. Uświadom sobie, że blogowanie to proces - każdy blog zmienia się, rozwija, ewoluuje. I każdy blog musi ewoluować, przechodzić przez stadia: rozwijać się, a nie zwijać. Blogowanie to czynność związana z dłuższą perspektywą, a nie jednorazowo podjętą działalnością. Jeżeli brak ci motywacji do prowadzenia bloga na dłuższą metę, to nie zaczynaj i nie zawracaj sobie tym głowy, bo i po co? Kolejny opuszczony blog ze smętnie wiszącymi 3-4 postami na krzyż naprawdę nie jest internetowi potrzebny do szczęścia.
  4. Wyznaczaj granice, bądź stanowczy i asertywny - nie musisz godzić się na wszystko, czego oczekują czytelnicy. To twoje miejsce i przede wszystkim ty masz się czuć w nim dobrze. Nie daj czytelnikom wejść sobie na głowę, nie musisz na siłę schlebiać ich gustom. Czytelnicy to nie szef - nie musisz się ich słuchać. Najważniejsze to zawsze postępować w zgodzie ze sobą. Poprzedni szablon był lepszy? Może i był, ale teraz będzie ten, bo ja o tym decyduję. Nie powinnam używać wulgaryzmów, bo to niekulturalne, niegrzeczne, nietaktowne? Może i nietaktowne, ale mnie nie przeszkadzają, więc jest ok. Możesz być kulturalny i urażony brakiem wystarczającej estetyki słownej z mojej strony, ale mnie przecież nic do tego, bo to nie mój problem. Gdyby wulgaryzmy stanowiły dla mnie problem, to bym ich nie używała - logiczne. A skoro używam, to widocznie mnie one nie przeszkadzają i nie rażą, więc jakby w tym momencie jest to tylko moja sprawa. Podobnie jest ze spamem: nie musisz się na niego godzić, masz prawo usuwać spamowe komentarze, wpisy i linki. No chyba że koniecznie chcesz, aby twój blog pełnił rolę słupa ogłoszeniowego blogosfery - no to wtedy co innego.
  5. Dbaj o wygląd - ...bloga, profili, stron społecznościowych. Dodaj jakieś fikuśne fiu-bździu, żeby w twoim sieciowym miejscu nie było nazbyt drętwo i sztywniacko. Mogą to być np. kolorowe przyciski społecznościowe, ruszające się menu, zdjęcia z kategoriami, fantazyjny nagłówek, zajebiste grafiki, śmieszny przycisk powrotu na górę strony bądź też jakaś piękna, zapierająca dech w piersiach, fotografia. Wybierz ładne tło na facebookową stronę i dodaj aplikacje, aby ją nieco uatrakcyjnić. To wszystko cieszy oko i procentuje. Zawsze łatwiej jest zapamiętać blog, którego autor jednak trochę się wysilił nad szablonem i powiązanymi stronami. Sama nieraz tak mam, że trafiam na dany blog, widzę, że szablon domyślny i wszystkie elementy też domyślne, i wtedy myślę sobie po cichu: no mógł się trochę wysilić przy szablonie, chyba mu za mocno nie zależy na tym blogu. Człowiek, któremu zależy na swoim blogu, w końcu sam z ciekawości posprawdza, jak będzie wyglądać to czy tamto, gdy się tutaj doda, a tam pozmienia.
  6. Pisz, pisz, pisz, pisz - ...i jeszcze raz pisz. To jest najważniejsze, mimo że wymienione dopiero w punkcie 6. :)
Kopiowanie treści jest zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Faceboku Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblr Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Kanał RSS bloga Introwertyczka na Bloglovin Mail Introwertyczka na Disqus Introwertyczka na We heart it