09.12.2013

Blogger - subskrypcja

Wśród blogerów funkcjonuje taki pogląd, że posty na blogu należy publikować regularnie, z jak największą dokładnością czasową. W przeciwnym razie czytelnicy strzelą focha, obrażą się i odejdą. Spotkałam się nawet z opinią, że blog, na którym od miesiąca nie pojawił się nowy wpis, jest blogiem opuszczonym. Jedna z blogerek radzi "bardzo złym pomysłem jest wrzucenie pięciu postów po sobie, bo akurat był przypływ weny czy czasu, a potem pozostawienie martwej ciszy na tydzień. To po prostu nie będzie działać (...) najlepiej ustal sobie konkretny dzień tygodnia na blogowanie i trzymaj się go rękami i nogami (...) pośrednim rozwiązaniem jest umieszczenie gdzieś na blogu informacji, kiedy czytelnicy mogą spodziewać się kolejnego postu". Wychodzi więc na to, że czytelnik to takie dziwne stworzenie, które jak nie znajdzie w ciągu tygodnia nowej notki na blogu, poczuje się urażone, zlekceważone i natychmiast ucieknie, gdzie pieprz rośnie. Zaś samo blogowanie to jedynie przykry obowiązek wyrabiania się w narzuconych sobie terminach nie przekraczających tygodnia, a już na pewno nie miesiąca, bo przecież wtedy blog już będzie można uznać za opuszczony i bezpański.

Czy to wszystko jest prawdą? Oczywiście, że nie. Prawdziwi czytelnicy, którzy są naprawdę zainteresowani tym, co publikujemy na blogu, nie odejdą tylko dlatego, że mieliśmy miesiąc czy dwa miesiące przerwy w pisaniu.

Istnieją również metody pozwalające na ułatwienie życia czytelnikom tak, aby nie musieli co parę dni sprawdzać, czy dodaliśmy nowy post na blogu. Należą do nich między innymi:


  1. Lista czytelnicza bloggera - znajduje się na pulpicie nawigacyjnym pod listą blogów użytkownika. Jej zadaniem jest umożliwienie śledzenia nowych postów na wybranych przez nas blogach. Istnieją dwa sposoby na dodanie bloga do swojej listy czytelniczej: poprzez gadżety bloggera oraz poprzez opcję "dodaj". Pierwszy sposób polega na dodaniu swojego profilu do obserwatorów określonego bloga przez wykorzystanie jednego z gadżetów, dostępnego na tymże blogu: "obserwatorzy" lub "zaloguj się". Warto mieć taki gadżet na swoim blogu, gdyż ułatwia się wówczas czytelnikom dodanie go do listy czytelniczej. Dodatkowo "obserwatorzy" umożliwiają promowanie obserwujących nas osób, o czym już pisałam w tym miejscu. Drugi sposób pozwala na dodawanie do listy blogów niemających żadnego z ww. gadżetów oraz blogów umiejscowionych na platformach innych niż blogger. Pod napisem "lista czytelnicza" znajduje się przycisk "dodaj", po kliknięciu w tenże przycisk ukaże się nam okienko, w którym można wpisać adresy wybranych blogów. I to cała filozofia. Jeżeli dany blog nam się znudził i nie chcemy już śledzić publikowanych nań postów, wówczas klikamy na przycisk zarządzania listą czytelniczą, a następnie wchodzimy w ustawienia danego bloga i wybieramy opcję "przestań obserwować tę witrynę".                                                                                            
    Zarządzaj listą czytelniczą
    Zarządzaj listą czytelniczą
  2. Strony na portalach społecznościowych - jak już wspominałam tutaj i tutaj, portale społecznościowe to doskonałe miejsce promocji bloga. Czy jednak jest to ich jedyna funkcja? Nie, nie jedyna. Można je wykorzystać również (lub przede wszystkim) jako narzędzie służące informowaniu czytelników o nowościach. W chwili obecnej mam stronę na google plus oraz na facebooku. Jeszcze niedawno miałam także profil fikcyjny na nk, jednak z pewnych względów, usunęłam go stamtąd. Jeżeli zależy wam czy to na promocji czy to na informowaniu czytelników o nowych postach, udzielanie się na nk będzie zwykłą stratą czasu. Tam, wbrew pozorom, już prawie nikogo nie ma, naprawdę. Czasem jakiś nieborak zacznie się nagle udzielać, lecz po jakimś czasie orientuje się w sytuacji i wszelki ślad po nim ginie.
  3. Subskrypcja (łac. subscriptio - podpis, podpisanie) - usługa pozwalająca na regularne otrzymywanie określonych informacji, w tym przypadku informacji o nowych postach na blogu.
W bloggerze najważniejszą sprawą, jeśli chodzi o subskrypcję, jest ustawienie kanału witryny. Pisałam już na ten temat w poście o ustawieniach bloggera, więc nie będę się teraz powtarzać.

Ustawienie kanału witryny

Kolejnym ważnym krokiem jest odnalezienie zarówno adresu swojego kanału RSS, jak i adresu kanału dla postów i komentarzy. W tym celu wchodzimy na feedburner, wybieramy z listy określony blog, a następnie klikamy na Edit feed details. Właśnie tam znajdują się interesujące nas adresy.

Edit feed details

W celu ustawienia kanału komentarzy słowo "posts" należy zastąpić słowem "comments".

Kanał postów przydaje się do stworzenia gadżetu "ostatnie posty", zaś kanał komentarzy - do stworzenia gadżetu "ostatnie komentarze". Wybieramy "kanał" z gadżetów dostępnych w układzie bloga, po czym wpisujemy adres tego kanału, który nas interesuje.

Kanał w układzie bloggera

Skoro już mowa o układzie bloga, to jest jeszcze jeden gadżet, na który należy zwrócić uwagę. Zwie się on "obserwuj bloga przez pocztę e-mail" i obecnie znajduje się niemal na samym początku listy, konkretnie na piątej pozycji od góry. Czemuż jest on dla nas taki ważny? Ponieważ stanowi niejako istotę subskrypcji, daje czytelnikom możliwość śledzenia nowych postów na blogu za pomocą poczty elektronicznej. Czytelnicy zostaną powiadomieni o każdym dopiero co opublikowanym u nas poście. 

Oprócz tego można również podać na blogu adres kanału RSS, dzięki któremu czytelnicy sami sobie wybiorą metodę subskrypcji. Jest to rozwiązanie dla odbiorców bardziej wymagających i obeznanych internetowo.

Jeżeli komuś nie odpowiada bloggerowy wygląd gadżetu obserwacji przez e-mail, może się pokusić o poszukanie w sieci innego, bardziej urozmaiconego. Ja ze swej strony pragnę polecić takie oto wzory:


Widżet subskrypcji e-mail nr 2 na blogu
Subskrypcja e-mail w pasku górnym, możliwość dołączenia wyszukiwarki oraz ikon społecznościowych

Widżet subskrypcji e-mail nr 3 na blogu

Widżet subskrypcji e-mail nr 4
Możliwość dołączenia FeedCount, liczby osób subskrybujących blog z odnośnikiem do kanału

Widżet subskrypcji e-mail nr 5

Widżet subskrypcji e-mail nr 6

To są oczywiście tylko niektóre widżety subskrypcji e-mail dostępne w przestrzeni internetowej. Jeżeli chcecie wyszukać ich więcej, wystarczy że wpiszecie w wyszukiwarkę "blogger newsletter widget" lub "blogger subscription widget".

Istnieje również możliwość wstawienia na blog samego FeedCount, bez żadnego widżetu subskrypcji. FeedCount można umieścić właściwie wszędzie, gdzie odczytywany jest kod HTML, czyli np. na pasku bocznym, w zakładce, a nawet w samym poście. Oto dowód: 


W jaki sposób wstawić FeedCount? To bardzo proste. Wchodzimy w feedburner, klikamy w określony blog, przechodzimy do zakładki Publicize, a następnie wybieramy z listy omawiany właśnie FeedCount. Do wyboru mamy dwa style: statyczny (Static) i dynamiczny (Animated). Kolor tekstu i tła możemy wybrać z dołączonej palety bądź też wpisać w odpowiedniej rubryce za pomocą jego kodu HTML. Pełna lista kolorów HTML znajduje się w tym artykule wikipedii. Kiedy już wybraliśmy styl oraz kolorystykę naszego buttona, wówczas naciskamy przycisk Save znajdujący się na dole. I gotowe. Teraz możemy skopiować kod widżetu na nasz blog. Tenże kod znajduje się w ramce obok napisu Copy this HTML.

Swego rodzaju ciekawostką językową może być fakt, iż wymawia się i pisze "subskrypcja", jednakże niektóre wyrazy pochodne od tegoż wyrazu wymawia się i pisze przez b, a nie przez p. Przykładami mogą tutaj być: subskrybuj (tryb rozkazujący), subskrybent, subskrybować. W języku niemieckim sytuacja wygląda podobnie: mamy "die Subskription", a jednocześnie "subskribieren" i "der Subskribent". Przyczyny takiego stanu rzeczy należy szukać w etymologii słowa "subskrypcja". Jak już wspomniałam wcześniej, w języku łacińskim subscriptio oznacza "podpis", lecz "podpisywać" to subscribere, zaś "podpisuję" - subscribo. Warto dodać, że w języku rosyjskim nie ma tego typu komplikacji słownych, subskrypcję określa się mianem "подписка". :-)
Share:
Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Weebly Introwertyczka na Facebooku Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblerze Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Introwertyczka na We♥it Introwertyczka na Bloglovin Introwertyczka na Zblogowanych Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Pingerze Introwertyczka na Filmwebie Forum dla Ciebie Introwertyczka na Disqusie Napisz do mnie Subskrybuj blog
Kopiowanie treści jest zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.