26.09.2013

Pozycja bloga w wyszukiwarce

Jak powszechnie wiadomo, im wyższa pozycja bloga w wyszukiwarce google, tym lepiej dla jego promocji. Kiedy ktoś szuka konkretnego tematu lub bloga o określonej tematyce, przeważnie idzie po najprostszej linii oporu i odwiedza jedynie blogi znajdujące się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Rzadko kto jest tak wytrwały, aby iść dalej i przeglądać blogi umieszczone na stronie drugiej, piątej czy dziesiątej. 

Należy również podkreślić fakt, iż wysoka pozycja w wyszukiwarce to w zasadzie promocja sama w sobie. Rzekłabym, że to najlepsza forma promocji bloga.

Od czego więc zależy pozycja danej strony w wyszukiwarce google? Przede wszystkim od wieku tejże strony i od liczby postów. Najlepiej obrazuje to poniższy screen:

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce?

Należy nadmienić, że czwarty blog, "dobre wiersze", zawiera wiersze znanych poetów, więc siłą rzeczy etykiety przyciągają całą masę ludzi, przez co blog staje się popularniejszy. Na marginesie dodam, że mój blog z wierszami znajduje się dopiero na trzeciej stronie w wynikach wyszukiwania, alem sama sobie "winna". Dwie zmiany adresu i jedna nazwy, a także dość specyficzna treść nie mogły pozostać bez wpływu na pozycję w google.

Wracając jednak do etykiet (czy jak kto woli: kategorii), to jak już wspominałam w tym poście, ułatwiają one czytelnikom poruszanie się po blogu. Jak możemy przeczytać na stronie pomocy google, etykiety to "łatwy sposób kategoryzowania postów". Ale czy to jest ich jedyna funkcja? Jak zapewne już się domyślacie - nie, nie jedyna. Tak, one również pozwalają na podniesienie rangi naszego bloga w wyszukiwarce. Wordpress i bloog oprócz kategorii oferują dodatkowo tagi, czyli słowa kluczowe, które pozwalają na lepsze indeksowanie bloga przez wyszukiwarki. Tumblr zaś oferuje hasztagi, czyli tagi z przedrostkiem #, które najbardziej zasłynęły na twitterze i które z twitterem mocno się kojarzą.

Wprawdzie na wiek bloga oraz liczbę postów wpływu za bardzo nie mamy (raczej nikt nie będzie pisać na siłę, jak chwilowo nie ma o czym), lecz na przypisanie ich do określonych etykiet już tak. W tym celu  z przeglądu wchodzimy do układu bloga (znajduje się nad szablonem) i odnajdujemy wśród gadżetów etykiety:

Etykiety w układzie bloggera

Następnie możemy wybrać, czy wszystkie etykiety mają być widoczne, czy mają być wyświetlane alfabetycznie czy wg częstotliwości (czyli liczby postów przypadających na daną etykietę), czy będą przyjmować postać listy czy chmury oraz czy pokazywać liczbę postów przy określonej etykiecie. Można również przenieść etykiety w układzie na górę bloga. Uzyskuje się wówczas taki oto efekt:

Etykiety na górze bloga

Oczywiście aby etykiety na blogu posiadać, wcześniej trzeba oznaczyć nimi posty. Można to zrobić w trakcie tworzenia określonego posta, w bardzo prosty sposób: w odpowiedniej rubryce wpisujemy nazwę nowej etykiety lub wybieramy z już istniejących.

Jak oznaczyć post etykietami?

Idąc pionowo w dół na przedostatniej pozycji trafimy na coś, co nazywa się opis na potrzeby wyszukiwania. Warto z niego skorzystać, jeżeli chcemy dobrze wypozycjonować dany post.

Oprócz etykiet, tagów i opisu wpływ na wyniki wyszukiwania mają także strony umieszczone na blogu, a konkretniej ich tytuły. Tytuły postów również mają niebagatelne znaczenie. 

Co jeszcze ma znaczenie? Przede wszystkim linki. Ogólnie sprawa z linkami przedstawia się w następujący sposób: 
Dużo linków do naszego bloga - dobrze
Dużo linków  z  naszego bloga - źle

Lub inaczej:
Im więcej linków prowadzi do naszego bloga, tym lepiej dla nas.
Im więcej linków znajduje się na naszym blogu, tym dla nas gorzej.

Mało tego, jeżeli linków jest bardzo dużo, google może zacząć ignorować nasz blog uznając go za tzw. farmę linków. Ma to miejsce wówczas, gdy linków wychodzących ze strony głównej naszego bloga jest ponad 100. Na tej zacnej stronie możecie sprawdzić, ile linków wychodzi z waszego bloga i jakie konkretnie. W przypadku tego bloga liczba external links wynosi obecnie 79, z czego część to linki w postach lub obrazki, więc nie jest tak źle. W przypadku mojego drugiego bloga liczba linków wychodzących wynosi 81. Po co o tym wspominam i dodaję linki do swoich blogów? Tak, tak, dobrze kombinujecie. Linki przychodzące umieszczone w postach też mają znaczenie i pomagają w pozycjonowaniu. :-) Tutaj możecie sprawdzić, które strony zawierają odnośniki do waszej. Oczywiście uwzględnione są nie wszystkie, a jedynie te "zauważone" przez wyszukiwarkę.

Warto dodać, że jeżeli macie u siebie blogroll, to w przypadku dodania odnośnika zarówno do bloga, jak i do ostatniego posta, te odnośniki są traktowane oddzielnie, tzn. jako dwa linki (i w zasadzie nimi są, więc to nic dziwnego). Musicie wziąć ten fakt pod uwagę, jeżeli zależy wam na dobrej pozycji w google, i nie dodawać do blogrolla astronomicznej liczby polecanych blogów.

Analizując "zwycięskie" blogi przedstawione w pierwszym screenie można łatwo zauważyć, że one również nie posiadają ogromnej liczby linków prowadzących do stron zewnętrznych. Jakiś skromny kilkuwersowy blogroll, odnośniki do youtube, profili i... w zasadzie na tym koniec. Nie ma linków do mnóstwa polecanych stron, do katalogów, nie ma ogromu gadżetów pozabloggerowych (że tak pozwolę sobie je nazwać) ani blogrolla ciągnącego się przez całą stronę. "Dwójka" chyba w ogóle nie ma żadnych linków wychodzących na zewnątrz, a przynajmniej ja ich nie zauważyłam. Konkludując temat odnośnikowy, blogi przytłoczone linkami szczytów raczej nie zdobywają. Trzeba zachować pod tym względem umiar.

Jeżeli chcemy, aby określony link nie był brany pod uwagę w wyszukiwarkach i był przez nie ignorowany, musimy dodać do niego atrybut "nofollow" - więcej na temat linków dofollow i nofollow.

Niebagatelną rolę pełnią nagłówki HTML w postach. Więcej info o tychże nagłówkach znajduje się we wpisie dotyczącym nagłówków.

Jak wypozycjonować blog?

Istotne w pozycjonowaniu są również tzw. meta tagi. Cóż to takiego? To specjalne znaczniki umieszczane w sekcji nagłówkowej bloga, czyli <head>. Służą do opisu jego zawartości. Na chomiku można dodać tagi meta w opisie danego folderu - taka mała podpowiedź. 

Gdzieniegdzie w globalnej sieci jest napisane, że google nie bierze już tagów meta pod uwagę. Jest to ciekawa teoria, z którą pozwolę sobie nie zgodzić. Dużo popularnych blogów, zajmujących wysokie pozycje, ma przypisane meta tagi, co widać w kodzie źródłowym strony. Czysty przypadek?

Jeżeli macie szablon bloga pobrany z tej strony, to nie musicie się zbytnio wysilać, gdyż znaczniki meta są już w szablonie, musicie je tylko uzupełnić. W innym przypadku, musicie owe znaczniki sami wstawić. Nie jest to trudne. Szczegółowy opis tego, jak to zrobić, znajdziecie w Poradach dot. HTML, w punkcie 10 oraz 13.

Na koniec jeszcze jedna uwaga: skoro już dbacie o dobrą pozycję bloga w wyszukiwarce, to nie zapomnijcie ustawić widoczności dla wyszukiwarek. :-)

Ustawianie widoczności dla wyszukiwarek

Istnieją również inne metody "zaistnienia" w wyszukiwarce, których stosowanie związane jest z posiadaniem konta google, jednak o tym w następnym poście.
Share:
Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Weebly Introwertyczka na Facebooku Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblerze Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Introwertyczka na We♥it Introwertyczka na Bloglovin Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Google+ Introwertyczka na Pingerze Introwertyczka na Filmwebie Forum dla Ciebie Introwertyczka na Disqusie Napisz do mnie Subskrybuj blog
Kopiowanie treści jest zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.