Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Faceboku Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblr Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Kanał RSS bloga Introwertyczka na Bloglovin Mail Introwertyczka na Disqus Introwertyczka na We heart it

Jak wypromować blog? Podstawowe zasady reklamy bloga

Niekiedy zdarza się tak, że bardzo wartościowy i ciekawy blog, na wysokim poziomie, wciąż tkwi w internetowej niszy i prawie nikt go nie odwiedza. W jaki sposób to zmienić? Jak wypromować blog?

Poznaj podstawowe zasady reklamy bloga!


Istnieje taka opinia wśród blogerów, że dobry blog wypromuje się sam, jednak moim zdaniem nie jest to do końca prawda. Przyczyny małej popularności bloga mogą być naprawdę różne, chociażby taka, że dany blog jest niszowy pod względem tematycznym i w związku z tym mało ludzi interesuje się dziedziną, którą on reprezentuje. Może też zajmować bardzo odległe miejsce w wyszukiwarce google, co również nie sprzyja odnalezieniu go przez potencjalnych czytelników.

Podzielę się tutaj z Wami swoimi obserwacjami na temat tego, jak można swój blog wypromować i czego lepiej unikać, co w promocji bloga pomaga, a co przeszkadza. W blogosferze działam aktywnie już ponad 5 lat (nie licząc eksperymentalnego blooga z dawnych lat, o którym pisałam wcześniej) i w tym czasie sprawdziłam różne sposoby reklamy swojego internetowego miejsca. Rzecz jasna, niektóre z nich pokrywają się z poradami innych blogerów udzielających się w tej kwestii, lecz to jest chyba naturalne i normalne. Wprowadzę w tym miejscu pojęcie "klikalność" na oznaczenie tego, jak przedstawiały się statystyki moich blogów w zakresie źródeł ruchu sieciowego.

W promowaniu bloga zdecydowanie polecam:

  1. Komentowanie u innych - najbardziej banalny, najczęściej polecany i najprostszy z najprostszych sposób promocji; podkreślam słowo "komentowanie", które nie jest tożsame ze słowem "spamowanie". Pisanie komentarzy śmieciowych w stylu "fajny blogasek, zapraszam do mnie" zdecydowanie bardziej nam zaszkodzi aniżeli pomoże. Wzbudzi jedynie złość i irytację, a także skutecznie zepsuje nam opinię w środowisku. U osób, które taki komentarz u siebie dostaną, będziemy spaleni już na samym wstępie. Ja osobiście u siebie też nie lubię komentarzy, które już na pierwszy rzut oka widać, że mają charakter spamu, np. "fajny blog, obserwujemy? Ja już obserwuję!" lub "super post, zapraszam do mnie, pojawił się nowy rozdział". Kasuję tego typu komentarze, gdyż wychodzę z założenia, że mój blog to nie słup ogłoszeniowy. I jeśli natknę się jeszcze w blogosferze na osobę dodającą u mnie takie "komcie", to już będę wiedziała, że to spamer i że należy go unikać. Prześladować czy oczerniać nie zamierzam, ale swoje zdanie na temat takiej osoby już mam. Trzeba czytać innych, a nie traktować ich jedynie jako źródło reklamy swojego nowego posta w komentarzu. Więcej na temat komentarzy i komentowania znajdziecie w poście o komentarzach.
  2. Udzielanie się u innych - dodawanie do obserwowanych, polecanie, plusowanie komentarzy na portalach społecznościowych.
  3. Pozycjonowanie bloga - nie od dziś wiadomo, że wysoka pozycja bloga w wyszukiwarce google to reklama sama w sobie, promocja najlepsza z możliwych. O tym chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Zagadnieniu pozycjonowania bloga poświęciłam wiele różnych postów, m. in. Pozycja bloga w wyszukiwarce, Zgłaszanie treści do google, Opis na potrzeby wyszukiwania, a także Jak wypozycjonować post?
    Jak wypozycjonować post?
  4. Dobór odpowiedniego szablonu i właściwych gadżetów - z pozoru może się to wydawać dość mało istotne, ale tak naprawdę odpowiedni szablon i właściwie dobrane gadżety na blogu to niezwykle istotna kwestia. Należy pokazać odbiorcy, który przypadkowo trafi na blog, że powinien na tym blogu zostać, że jego obecność na tym blogu jest ważna. Jak to zrobić? Na ten temat pisałam już w poście dotyczącym wyboru szablonu na blog oraz w poście poświęconym ustawieniom posta. :)
  5. Linkowania - niektóre blogi co jakiś czas organizują linkowania z gadżetem Inlinkz. Wpisujesz któryś ze swoich wpisów na listę poprzez ten właśnie gadżet i dzięki temu promujesz się pośród czytelników danego bloga. Najlepiej jest poszukać aktualnych linkowań w wyszukiwarce. Ja również co jakiś czas organizuję tego rodzaju blogowe linkowania: Linkomania - wypromuj swój wpis!
  6. Grupy na portalach społecznościowych - niektóre portale społecznościowe, np. Google Plus i NK, oferują usługę zapisywania się do określonej grupy lub społeczności, co wiąże się z możliwością pokazania swojego bloga lub posta konkretnej grupie odbiorców i tym samym rozreklamowania go. Klikalność jest na poziomie względnie zadowalającym, chociaż szału nie ma. Jest za to niepowtarzalna możliwość zdobycia nowych obserwatorów na danym portalu społecznościowym, co również jest niezmiernie ważne, jeśli chodzi o promocję bloga. Więcej na temat portali społecznościowych znajduje się tutaj.
  7. Dodawanie odnośnika - do innych swoich blogów, mikroblogów, stron społecznościowych, profili na portalach oraz do sygnaturek na forach; klikalność niekiedy wysoka, acz krótkotrwała. Ten specyficzny sposób promocji pomaga raczej w zebraniu publiczności okazjonalnej. Odbiorcy tego typu reklamy bardzo często wchodzą na blog z przypadku, zaś większość z nich od razu wychodzi. Oczywiście nie oznacza to, że raz na jakiś czas nie może trafić się jakiś potencjalnie stały czytelnik. Przy okazji zapraszam również na moje forum dyskusyjne: Forum dla Ciebie - Wypowiedz się!
  8. Reklamę na forach tematycznych - jeżeli prowadzicie blog z twórczością literacką, reklamujcie go na forach z ową twórczością związanych, jeżeli zaś tematem waszego bloga jest obsługa komputera i tworzenie stron, reklamujcie go na forach informatycznych. Może być też konkretny dział na forum wielotematycznym, byleby znaleźć takich odbiorców, którzy są żywo zainteresowani daną dziedziną wiedzy. W ten sposób dotrzecie do czytelników, których być może wasz blog zaciekawi. Nie będą to przypadkowi ludzie, którzy tylko wejdą i po chwili wyjdą. Jak wybrać forum? O tym przeczytacie we wpisie Jak wybrać forum?.
  9. Współpracę z innymi blogami - link za link, button za button; czytelnicy partnerskiego bloga będą wchodzić z odnośnika na nasz i w ten sposób istnieje szansa, że staną się również naszymi czytelnikami. Należy jednak wystrzegać się blogów, które proponują nieuczciwą współpracę. Jeżeli zauważymy, iż dział współpraca jest napchany do granic możliwości, znajduje się w nim kilkadziesiąt linków (i nawet nie buttonów...) ściśniętych i napisanych drobnym mało wyraźnym druczkiem, nie pogrupowanych tematycznie, to lepiej sobie darujmy taką "współpracę", gdyż nic nam ona nie da. Odnalezienie naszego odnośnika w takim ścisku i tłoku wręcz graniczyłoby z cudem. Więcej info na temat blogowej współpracy znajduje się tutaj.
  10. Odpisywanie na komentarze - jeżeli czytelnik otrzyma odpowiedź na komentarz, to chętniej później do nas wróci. Nie jest to regułą, ale jest to wysoce prawdopodobne. Oczywiście nie należy przesadzać z tym odpisywaniem - po prostu trzeba zdać się na intuicję i wyczuć, kiedy dana wypowiedź wymaga odzewu, a kiedy nie wymaga.
Jak wypromować blog?

W promowaniu bloga zdecydowanie NIE polecam:

  1. For reklamowych - reklama na nich, mówiąc kolokwialnie, gówno daje. Ludzie wchodzą na fora reklamowe przeważnie tylko i wyłącznie po to, aby zareklamować swoją twórczość, inne strony już ich nie obchodzą. Klikalność z większości for reklamowych znajduje się na poziomie 0, więc nawet ciężko tu mówić o jakiejkolwiek reklamie czy odbiorcach. Forom reklamowych mówię NIE, NIE i jeszcze raz głośne NIE!
  2. Katalogów SEO i katalogów blogowych - tutaj również klikalność często znajduje się na granicy błędu statystycznego. W sumie nie jest to niczym dziwnym, jeśli wziąć pod uwagę fakt, iż nasz nowo dodany blog prawdopodobnie będzie znajdował się na samym końcu listy w danym dziale. Kiedy stron w dziale jest np. 40, to jaka jest szansa, że ktoś będzie tak wytrwały i do naszego bloga w ogóle dojdzie? I niech was nie zwiedzie obietnica wysokiego Page Rank, ponieważ ten wysoki Page Rank ma wyłącznie strona główna katalogu, a wasz blog będzie za jakiś czas dodany na jakąś podstronę, która może mieć Page Rank równy 0. Zaś katalogi blogowe mają to do siebie, że szybko kończą swój żywot. I po co to komu, na co? Nic z tego i tak nie będzie.
  3. Pozwalania na zostawianie u siebie spamu - każdy spamowy link zmniejsza wiarygodność bloga w wyszukiwarce google i zawsze należy mieć to na względzie. Poza tym stosy spamu w komentarzach lub księdze gości nie wyglądają zbyt zachęcająco dla potencjalnych czytelników i nie przysparzają nam zbyt wielu zwolenników. Się zrymowało na sam (prawie) koniec zestawienia.
  4. Odwiedzania spamerów - jeżeli wiecie na 100%, że autor danego bloga jest spamerem, to możecie być niemal pewni, że odwiedzają go również inni spamerzy. W blogosferze również sprawdza się zasada, że swój ciągnie do swego. Jeżeli zostawicie po sobie ślad na takiej farmie spamerów, nie opędzicie od spamu w komentarzach i ogólnie wszędzie, gdzie tylko się da coś wcisnąć, jakiś link.

To by było na tyle, jeśli chodzi o moje podstawowe rady dotyczące promocji bloga. Mam nadzieję, iż okażą się one pomocne. Wszystkie sprawdziłam metodą prób i błędów. Należy pamiętać, że reklama bloga jest procesem długotrwałym i trzeba uzbroić się w cierpliwość, zanim zacznie przynosić jakiekolwiek efekty. Nie należy również oczekiwać, że stanie się cud i na naszym blogu nagle zjawią się setki czy tysiące czytelników. Na blogu niszowym i o wąskiej specjalizacji (że tak to ujmę) nawet kilkunastu stałych czytelników (czytelników, nie spamerów!) to prawdziwy sukces, z którego można być dumnym. Powodzenia :-)
Kopiowanie treści jest zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Faceboku Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblr Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Kanał RSS bloga Introwertyczka na Bloglovin Mail Introwertyczka na Disqus Introwertyczka na We heart it